
Народът, който си направи театър
11/01/2022
„Да разширочаваме полето на изкуствата“
11/01/202265 години „Михалково“ – Водата на Родопите

Разговор с Димитър Дългъчев – изпълнителен директор на „Михалково“ АД, председател на ТПК „Михалково“, председател на Управителния съвет на Асоциацията на безалкохолни напитки в България.
Г-н Дългъчев, през 2021 г. се навършват 95 години от откриването на извора в с. Михалково и 65 години от бутилирането на първата бутилка с естествено газирана вода в България. Как ще отбележите повода?
Цялата 2021 г. минава под знака на тази годишнината. Щастливи сме и сме благодарни за този природен дар. Официално празникът отбелязахме на 25 юни с нашите партньори и служители. През пролетта засадихме 65 фиданки около фабриката, за да се възстанови и защити биологичното разнообразие в местността и да върнем жеста към природата, която е дарила селото с това голямо богатство – естествено газираната минерална вода. Но всъщност юбилеят е още един катализатор да работим здраво.
Още по време на първото си изложение през 1956 г. бутилираната в малка дъсчена барака в с. Михалково първа бутилка с естествено газирана вода печели медал на Пловдивския панаир. Какво е най-голямото постижение на „Михалково“ днес?
Нашето най-голямо постижение са лоялните клиенти, които се доверяват на нашите продукти вече толкова много години. Отдаваме дължимото за успехите и на нашия екип и неговата ангажираност. Защото всеки, който работи със страст и вдъхновява колегите и партньорите си, допринася за успеха на фирмата.

Какво остана същото и какво се промени за компанията през тези 65 години?
Качеството на нашите продукти не се променя през годините, променя се обликът на фирмата. За тези 65 години подмладихме нашето производство – с нови и високотехнологични машини и линии, нов цех, а в момента започваме да изграждаме още една производствена база. Построихме модерен Логистичен център в Пловдив, открихме чешма пред фабриката, от която тече естествено газирана вода за хората.
Какво предстои за Водата на Родопите?
Оптимисти сме и вярваме, че най-хубавото предстои. Важна цел за компанията е усъвършенстване на търговската структура и разширяване на пазарите – особено в регионите на Западна България, където продуктите ни ще бъдат по-активно представени. Външните пазари изискват по-различен подход – там работим с малки количества, които се надяваме да увеличим.
Голямото предизвикателство за нас е създаване на затворен цикъл за РЕТ бутилките чрез рециклиране „от бутилка в бутилка“. От 2021 година 30 процента от материала на нашите опаковки се рециклира. В момента работим по създаване на капачка, която да е неразделна част от бутилките.
От една година използваме слънчева енергия, за да подгряваме водата, необходима за производството. В момента подготвяме проект, който ще ни даде възможност парата, която сега добиваме от газьол, да я добиваме от биогориво – дървесен чипс. Котелът за дървесен чипс ще е снабден с пожарогасителна система и модулиран кислороден контрол, с управление чрез интегриран екран, който ще е снабден с циклонен пречиствател за дима. Така с непрекъснатите подобрения в производството ние допринасяме за запазване на природата чиста за идните поколения.
Планираме до фабриката в с. Михалково и изграждане на информационен център и музей на водата, както и инвестиции в нови лаборатории и административна сграда. Искаме хората да се гордеят, че са избрали „българското“ – българската минерална вода.