Един град, един фенер

Антония Аврамова
Антония Аврамова
24/06/2024
Алан Абдала
Алан Абдала
10/07/2024
Антония Аврамова
Антония Аврамова
24/06/2024
Алан Абдала
Алан Абдала
10/07/2024

Един град, един фенер

милиони малки убийства
Споделете

„Милиони малки убийства“ на Йордан Велчев е меланхолична книга, която днес стига до нас като ладия от миналото, носеща дневника на един хроникьор на състоянията.


„Милиони малки убийства“ излиза за първи път през далечната 1997 г., седем години преди Йордан Велчев да завърши своя монолитен исторически труд „Градът или Между Изтока и Запада ХIV-ХVII век“, който ще се окаже подготовка за още по-мащабното му изследване в три тома „Балканският човек“. Уважаван като историк, но и обичан като поет, Велчев е един от емблематичните интелектуалци на Пловдив и съвсем наскоро от „Жанет-45“ издадоха стихосбирката му „Това, което е“. Като красив жест към читателите преиздадоха споменатата вече „Милиони малки убийства“, която заслужава вниманието на всеки, който обича езика.

Що за книга е това? Би било по-лесно да изредим всичко, което тя не е – роман, разкази, есета, поезия, история, философия, пътепис. И все пак деликатно включва в себе си всичко изброено. Фрагменти от една фокусирана мисъл, която обръща внимание на света наоколо. Тези обрасли в проза стихотворения със сгъстен смисъл е необходимо да се четат бавно, за да се вникне в тях, въпреки разпада на вниманието, с който ежедневно привикваме, тъй като опияняващият език има коварното свойство да замайва и да прикрива смисъла.

Текстовете тук отразяват задълбочените разходки на един фланьор. Живият език на поезията в тях бълбука и вдъхновява. С любов към живота, която не отрича страданието и самотата, Велчев внушава в кратките си фрагменти осезаемия кръговрат на една лична безкрайност. Трудно е да се открие къде започват и свършват тези изповедни размишления, сякаш извират от самото естество на явленията и се връщат в неговото начало. Змията захапва опашката си като уроборос и пътникът се прибира у дома. 

Един град, един фенер, една къща – опорните точки на географията, където минава животът ни, оставяйки подире си своите въпросителни.

„Милиони малки убийства“, както подсказва заглавието, е меланхолична книга, но в нея страданието не е причинено от обективната реалност, а от представите за нея. Абстрактни видения, неочаквани връзки и вълнуващи метафори се преплитат, за да възбудят силни образи. Дали това ще е гигантската градина на Бога, или Сизиф, който бута стрелките на часовника към „чиновническите абсурди на една присъствена книга“, меланхолията се просмуква и създава едно усещане на изоставеност. Макар да не е роман и да не е обвързана с герой, гласът в нея е толкова последователен в лирическия си изказ, че вътрешният монолог създава убедителна представа за Йордан Велчев писателят, който разкрива развълнувания поток на съзнанието си. Това е гласът на чувствителен и умен разказвач, на пехотинец на историята, който няма против да бъде подминат, защото е прозрял къде е заровено семенцето на мъдростта.

Там, на ъгълчето земя, на границата между упованието и разрухата, човек носи своята хиляда и триста годишна гърбица с походка на лъган идолопоклонник. Върви – обикаляйки собствената си градинка, поливайки едновременно и цветя, и бурени…

Да съхраняваш върху последната си зелена клонка нотите на бивши чуруликания. Да си сърцето на глагола оставам, докато всички отлитат. 

В сърцето на книгата неизменно се издига Пловдив – каменното му величие, „градено върху кости“, което винаги е напомняло на човека неговата преходност. Споменават се и изчезнали пространства, които Велчев успява да спаси, като например сергиите, накацали като проскубани птици на моста на Марица, които днес съществуват под друга форма, но нямат общо с атмосферата на тогавашното място. На пръв поглед това е същият Пловдив, но наметнал нова премяна. Категоричното твърдение, което книгата предава, е, че никога този град няма да съществува по същия начин. Изглежда, че с тази неизбежна и естествена загуба всеки рано или късно привиква да живее и сам избира кое да запази, и кое да пусне, разхлабвайки пръстите на паметта си. 

Читателят смътно може да си представи как Йордан Велчев, разказвачът, излиза в поредната мъглива вечер на самотна разходка, загърнат в дългия си шлифер, събира като опитен инспектор няколко от въпросните „убийства“, прибира се в малките часове на нощта и пише като в транс фрагментираните си впечатления, оформяйки след това скоростно мисловните си лутания, но никога с намерение за книга. А ето, книгата я има и днес стига до нас като ладия от миналото, носеща дневника на един хроникьор на състоянията.

Трудно е за всеки с амбицията на писател да става свидетел през няколко реда на светкавичните поетични удари, които Велчев с лекота си позволява. Утрото, разсипаните му хамбари от светлина, Тук, където в сечището от минало за пръв път преставаш да чуваш глухите удари на брадва. Някои метафори, фрази и образи съвсем безпощадно задават въпроса: „Защо изобщо си се захванал с тая работа?“. И това е полезно, защото все по-рядко се случва.

Самота, спомени, студени утрини, мъгливи вечери с фенери, сергии, тунели, комини и стари дървета. Това са част от спътниците на Йордан Велчев в тази книга, която, колкото повече ни запознава с един невидим град (по Калвино), толкова повече ни уверява в собственото ни безсилие да го открием днес по същия начин. И все пак препоръчително е да не се забравя, че… човек никога не трябва да бъде по-малък от своята надежда.

Мартин Касабов
Мартин Касабов
Мартин Касабов работи като книжар и редактор. Пише кратки разкази, публикувани в „Страница“ и „Култура“. Администрира платформата за прожекции на филми „Късо кино във Фарго“. Когато намери време за нова книга или филм, пише рецензии за периодични издания и сайтове с културна насоченост. Дебютната му книга е сборникът с разкази „Когато великани ходеха по земята“ (ИК „Жанет 45“, 2019).
Един град, един фенер
Използваме "бисквитки", за да предоставим по-добро разглеждане на сайта и да анализираме трафика. Използвайки уебсайта, се съгласявате с нашата политика за лични данни и бисквитки.

Вземете 10% отстъпка от първата си поръчка!

Абонирайте се за месечния бюлетин на Нула32 и получавайте препоръки за внимателно подбрани събития и артефакти.

Вижте повече тук.

Marketing

Успешно записване! Благодарим!