Изборът на лунатика

списание „Страница“
В началото бе словото и словото бе на „Страница“
09/08/2022
Harsh!
Harsh! или историята на едно нахакано поколение
18/08/2022

Изборът на лунатика

X-raydio

X-raydio, или къде намира убежище алтернативната музика в Пловдив?

Както и да определяте себе си, то със сигурност можете да откриете безбрежен океан от алтернативна музика на X-raydio. Така де, това е само в случай, че сте достатъчно непредубедени, любопитни и обичащи музиката във всичките ѝ форми, за да можете да се насладите на безпощадната еклектика в подбора.

През 2021 г., по повод десетия юбилей на X-Raydio, разговаряхме със собственика и съоснователя му – Здраво Гулов, известен и като Zac Kuzmanov, който ни разказа по-обстойно как е започнало всичко.

Радиото се появява на бял свят през юни 2011 г. като негов съосновоположник тогава е бил рокендрол промоутърът Мирослав Симеонов, за когото с усмивка на лице си спомняме и до днес. Здраво разказва, че по онова време скоростта на домашния интернет е станала достатъчно висока за стриймване от вкъщи, а идеята, че винаги можеш да си пуснеш парчетата от всяка точка на света, са били основен генератор за действие.

С годините привидно анархичната музикална „подредба“ започва да избистря своя образ и да обособява собствена система. „Има някакъв метод в лудостта“, както ни сподели Zac Kuzmanov неотдавна. По-слушаеми неща през деня и уикенда, парчета от 50-те и 60-те на ХХ век между 19:00 ч. и 20:00 ч., относително нова музика от 20:00 ч. до полунощ и свободна ротация в малките часове на нощта. Към еклектичната клика на радиото се присъединяват и много музикални селектори от всички краища на света, които допринасят към платформата със своите сетове и виждания за нещата.

Неизбежно X-Raydio надскача пределите на „обикновеното радио“ и се оказва в основата на едно създало се общество от хора (от България и света), които споделят приликите и различията си в музикално…, а и до голяма степен житейско отношение.

В този ред на мисли започва разговорът ми със Здраво.

Zac Kuzmanov © Kastria Praskova

Какви хора смяташ, че се обединиха около X-Raydio?

Все хубави! Свободно мислещи хора с еклектичен вкус, подкрепен с много информация. Защото всеки има някакъв вкус, ама като е базиран на трите неща, на които е попаднал като тийнейджър и после всичко е спряло дотам, е трудно да говорим за вкус. По-скоро за някакъв сантимент. Мисля, че общото качество на X-Raydio агитката е любопитството да откриеш нещо ново и яко, независимо дали се ровиш много назад във времето, или следиш какво се случва в момента. Това е. Ние сме music nerds.

Другото, което свързва нашето мини общество, е някаква основна обща култура. Защото музиката не се появява ей така от въздуха, ами е свързана с всичко останало – визуално изкуство, политика, мода, история, цайтгайстта и т. н. По радиото чат-пат вървят кратки цитати от стари филми и телевизионни реклами от 50-те и 60-те на ХХ век. Ей така, защото всичко е навързано. В сайта съм лепнал в максимален размер обложките на това, което свири в момента. Това са около 70 години графична история. Има невероятни обложки и си играя да ги търся една по една. Не искам да се дърпат от някоя база данни, като тази на last fm например, защото файлът оттам често е грешен. Много занимавка, ама не тежи, защото ми е дете това радио.

Все още ли го слушат предимно от чужбина? Има ли ръст в българските слушатели?

Напоследък е по-скоро 50 на 50. Имаше такъв момент в първите години, когато все още бръмчах повече по английско, но това се промени с времето. Вече почти се циментирах обратно в Пловдив. Плюс това 11 години сме на картата и все повече хора започват да ни намират по най-хубавия органичен grassroots (1) начин. Без някакви агресивни рекламни кампании. Най обичаш това, което си намериш сам. Както ние в X-Raydio се радваме на музикалните си находки. Иначе вчера погледнах статистиките на сайта и мога да докладвам веднага. На първо място – България. После Щатите, Китай (падам), Германия, Норвегия, Великобритания, Франция и т.н. Като погледна картата, май само в Африка и Близкия изток не са ни слушали през последния месец.

Тъй като знам, че виждаш нещата в доста по-мащабна картина, къде е истината?

Ха-ха-ха. Сериозно ли?

Да, сериозно!

Отговорът на всичко е 42, естествено (смее се). Абе с тая моята болест, верно съм заприличал на Славой Жижек напоследък, ама приликите са само външни. Чат-пат раждам някакви deep and meaningless (2) глупости, които все по-рядко споделям. Сигурно е от одъртяването. Нарцисизмът отива в кенефа и спираш да досаждаш с мнения, освен ако нещо не те издразни много. Та май това е истината – много лично нещо.

Вярвал ли си, че съгласявайки се да участваш в дивата идея на Мирето преди 11 години, ще се стигне до този резултат? Какво със сигурност не очакваше?

Спомням си, че Мирето имаше големи планове. Той така оперираше, с размах. За мен всеки резултат щеше да е и е ок, защото
X-Raydio ми е пенсионерското хоби. Дава ми някаква структура и си бачкам по него съвсем методично, всеки ден. Това ми е дзенът и затова ми е по-важно да го има, отколкото да е мега. Пък и май стигнахме критичната точка от закона за diminishing returns (3). И няма смисъл от повече напън.

Това, което не очаквах да се случи, е, че X-Raydio вече има някакъв собствен, независим от автора си живот. Абе, Франкенщайн. Което за control freak (4) като мене е леко трудно за смилане. Колкото и безобразно еклектично да е, хората вече имат определени очаквания и изведнъж се оказа, че пак има някакви ограничения. Чат-пат нарочно пускам разни парчета от тип guilty pleasures (5), ама не знам доколко ми се превежда иронията, без да има съпровождащ коментар.

© Kastria Praskova

Та ето, идея за ново радио. Spinal Tap на радиата. Нон-стоп музикални мемета. То може и да има такова вече. Всъщност всичките тези наши радиа с евроденс хитовете от 1990-те, реално са точно това, но без да искат и без самоирония. По едно време бях пуснал реклама в ефир, че „X-Raydio е изборът на лунатика“. Нали така, превантивно, да предупредя хората, да не очакват 24/7 ротация от 20 хит парад парчета, ама този слоган отпадна набързо. Първо, на мен радиото си ми звучи съвсем конвенционално. И второ, като гледам месечните статистики се оказва, че не само на мен ми звучи така.

Кой е най-добрият лайв, на който си ходил?

Чакай да помисля, че са много пък и трябва да върна лентата доста назад. Окей, да речем Eagles of Death Metal в Остин, Тексас, март 2006-а. Свириха в едно малко кръчме пред около 30 маймуни и бяха в топ форма. Точно преди да станат мега
стадионната банда. Най-хубавото време на всяка група.

Какво би посъветвал българските музиканти от позицията на иконичен образ на алтернативната сцена?

Хах. Иконичен! Много благодаря! Не знам дали съм в позиция да давам акъл, но добре – повече себеуважение, смело напред, експериментирайте, но в пакет с поне малко pop sensibility (6). Иначе става много self-indulgent и неслушаемо. Май прекалявам с английския, но някои неща не знам как да ги преведа. Как е self-indulgent на български?

Самоугаждащ, егоцентриченен?

Супер, да! Става. Та, аз и на мен си ги казвам тези неща в момента. Иначе, чувство за хумор винаги е плюс. И да слушат повече музика. И да не се стремят да звучат като любимите си банди, а да проучат какво са слушали тези техни любимци. Така препратките няма да са толкова директни. И да се тренират да се чуват отстрани все едно са в публиката. И не са
музиканти. И последно, да не забравят, че това цялото нещо е игра. Music is played. Not laboured on (7). Така че, забавлявайте се.

Върху какво работиш в момента?

Довършвам последното парче за предстоящия втори албум на Moontwin. После слагам тоя проект на лед за малко и започвам нещо друго. Повече от година вече ме тормози идея за нова глупост с работното заглавие Robot Elvis. Представи си The Stooges със синтове вместо китари. Вероятните тагове ще са синтетичен пънк или електронен метъл. Това е планът в момента, пък ще видим какво ще стане.

И финално… каква музика никога няма да намери място в „избора на лунатика“?

Ами нали говорихме за иронично избрани музики, та си мисля, че всичко е валидно, ако го сложиш в правилния контекст. Гледам да не съдя бързо и да слагам ограничения. Иначе пъпът ми е хвърлен някъде в Ann Arbor в края на 1969-а и едно си баба знае. Дайте ми гаражен рокендрол, мод, соул и поп от 60-те на 20 век. Ама ако въртяхме само и единствено това, щеше да е ужасно. Има хиляди строго профилирани нишови радия. Много бързо ми стават скучни. Затова е хубаво, че имаме агитка от диджеи, които освен гаражен пънк, пускат и всякакви други неща. jOObba, TApWATER, Denny M, Cactus Erectus, Alan Bone, Lurch, Steven Carter, Cass Garside и напоследък още свежа кръв от Вълко Чобанов, Maya Novak и Strahole Crux Deluxe. Абе влезте в www.xraydio.net и се поровете. Много са. И все са гот.


(1) От англ. „основен, фундаментален“. Подобни движения в обществения или политическия живот водят началото си от местното население на дадено място – Бел. ред.
(2) От англ. „дълбокомислени“ – Бел. ред.

(3) Законът за намаляване на възвръщаемостта – Бел. ред.

(4) От англ. „маниак на тема контрол“ – Бел.
ред.
(5) От англ. Букв. „гузно удоволствие“ – песен, филм или телевизионна програма, която харесваме, въпреки че няма висока художествена стойност – Бел. ред.

(6) От англ. Букв. „поп усет“ – музикалният усет да композираш песни, които ще се харесат на широката публика – Бел. ред.

(7) От англ. „Музиката се свири (букв. „играе“), не се прави“ – Бел. ред.


Илюзиите на фоторепортера – 1989 година през визьора на Тихомир Пенов

Harsh! Lifestyle – историята на едно нахакано поколение

В началото бе словото и словото бе на „Страница“ – 25 години еталон в литературната периодика


Заглавна фотография: © Kastria Praskova

Антония Александрова
Антония Александрова
Тони е основател и главният виновник зад How 2 Plovdiv. Един от онези хора с неспирен копнеж да бъдат част от случващото се в града, които допринят с всичко, с което могат, за развитието му. Пише, снима, говори, слуша, мълчи, мисли (невинаги) и понякога участва в Нула32 като автор или като човека, отговорен за музиката на някой от най-готините ни афтърпартита.
gdpr-image
Използваме "бисквитки", за да предоставим по-добро разглеждане на сайта ни и да анализираме трафика. Използвайки този уебсайт, вие се съгласявате с нашата Политика за защита на данните и Политика за бисквитки.