
Читателска анкета, 2023
07/09/2023
Schneider Electric – силата в една човешка длан
06/10/2023Изложби на двама Магнум фотографи на Пловдивския фотофестивал

Тазгодишното издание на „Международни фотографски срещи“ в Пловдив със заглавие „Социален топос“ се открива на 13 октомври! В залите на Градска художествена галерия и Старинен Пловдив ще бъдат показани осем изложби, които не само трябва да видим, но и да осмислим, за да почувстваме връзките на сложния визуален език на медиума фотография с нашата ежедневна реалност и съвременното изкуство.
„Международни фотографски срещи“ е ежегоден фестивал в Пловдив с 40-годишна история, който се открива винаги втория петък на месец октомври в уикенд, наситен с фотографски събития – изложби, лекции, презентации. Артистичен директор и куратор на „Международни фотографски срещи“ е доц. д-р Никола Лаутлиев
ИЗЛОЖБИ
„Окото на Истанбул“, Ара Гюлер

Роден в Истанбул, Ара Гюлер започва своята фотографска кариера в градския вестник Yeni Istanbul през 1950 г. Продължава за турския всекидневник Hürriyet, а оттам към международни вестници получавайки световно признание. При срещата си с Анри Картие-Бресон в началото на 60-те Гюлер се присъединява към Magnum Photos и остава близък с мнозина в агенцията до смъртта си на 90-годишна възраст. По време на кариерата си Гюлер снима множество известни художници и политически фигури. И все пак за всички, именно неговите емблематични и на моменти романтични черно-бели снимки на родния му град, неговите жители, улици и докове са считани за най-великото му дело.
„Същият плаж, същото море“, „Дългото сициалианско пътуване“, Марко Ригамонти

Изображения като спомени, които се появяват подобно на упорити сенки. Творбите на Марко Ригамонти разкриват как географията на земята е неотделима от разума и нашите емоции. Всяка от неговите фотографии показва фрагмент от пейзаж, който отеква към нас от разстояние, от друго място, което ни гали и донася резонанса от изгубено ехо. Изправени сме пред откритие, среща, забулена от меланхолия (... и ирония), прекосена с времето. Неговите снимки показват, че фотографията не е само момента на снимане: тя всъщност може да се трансформира в прекъсване на хода на времето. Видения, запазени за неопределено време.
„Пристанището на Манау, Румен Койнов

Бразилия е известна като една от страните в света с най-неравномерно разпределение на социалните блага. Социалните разлики са огромни и това се вижда в съществуващата все още екстремна бедност. Маргинализация, глад, безработица, алкохолни и наркотични зависимости, престъпност, безразборно и неконтролирано замърсяване на околната среда.
Целта на изложбата е да покаже във фотографии живота такъв какъвто е сега в района на пристанището на град Манаус, най-оживеното в Бразилска Амазония, портал и една от последните съществуващи граници на цивилизацията, един жив организъм притежаващ всички черти на съвременното бразилско социално и икономическо състояние.
След първата му изложба “Земя на водите – Образи от Амазония”, показана в Пловдив през 2007, петнадесет години по-късно Румен е отново тук, в програмата на фестивала. Изложбата е специално подготвена за българската публика по темата “Социален топос”.
„Home sweet home“, Владимир Василев

Международни фотографски срещи имат възможността да представят отново Владимир Василев в програмата СОЦИАЛЕН ТОПОС с непоказвани на българската публика фотографии с изложбата Home sweet home. Двете серии са творчески резултат от участието на Владимир заедно с 23 фотографи документиращи Франция в продължение на пет години по проекта La France vue d’ici ( Франция погледната отвътре ), иницииран от фестивала за документална фотография ImageSingulières и най-голямата френска независима медияMediapart. През 2023 Владимир Василев е носител на наградата Quinzaine Photographique Nantaise QPN за серията му „T(h)races
„Fake holidays“, Райнер Ридлер

Базирана на поредица започната през 2004 г., изложбата „Fake holidays” изследва човешкия стремеж към щастие, загрижеността на съвременното общество за развлечение в екзотични места – колкото по-чужди и фантастични, толкова по-добре. Райнер Ридлер ни отвежда в сърцето на едно общество на стандартизирано свободно време, където чужди места са изфабрикувани в местни пространства, в които можем да инсценираме собствените си житейски истории. Реплики на най-великите туристически пейзажи в света отхвърлят пространството, времето и реалността, събуждайки чувство за приключение и вкус към екзотиката без пътуване или риск.
“Когато желанията са недостъпни, симулацията превзема свободното ни време и ваканциите ни, оставяме въображението да надделее и с помощта на зле боядисани стени и глупави реквизити се опитваме да се убедим, че сме отнесени в рая за един ден. Йенс Линдворски
„Със и без тебе“, Якоб Ауе Собол

Якоб Ауе Собол (роден 1976) е датски фотограф. След като учи в Европейския филмов колеж, Якоб е приет във Фатаморгана, датското училище за документална и художествена фотография през 1998 г. Там той развива уникален, експресивен стил на черно-бяла фотография, който от тогава усъвършенства и доразвива. През 2007 Собол е номиниран член в Magnum Photos и пълноправен член от 2012. Работил е в Източна Гренландия, Гватемала, Токио, Бангкок, Копенхаген, Америка и Русия. Десетки монографии и много каталози с негови творби са публикувани и широко изложени, включително в галерия Йоси Мило в Ню Йорк и в галерията Diemar / Noble Photography в Лондон.Живее и работи в Копенхаген. Представлявам е от галерия Йоси Мило в Ню Йорк и галерия Полка в Париж.
“Със и без тебе“ е почит към баща му, който умира, когато той е на 20 години. Отпечатана за 40-ия му рожден ден, едноименната книга съдържа акценти от цялата му работа през последните две десетилетия, която баща му никога не е виждал. За изложбата в Пловдив Якоб добавя фотографии от последните си два проекта Jame’s house и Hunting heart, което я прави една истинска ретроспектива на световно известния автор
„Световна душа“, Мате Барта

Новата мултимедийна творба на Мате Барта е „Разследване заради разследването“ или по-скоро „Наблюдение заради наблюдението“. В поредицата си събира урбанистични пространства, гледки, които обикновено остават незабелязани в процеса на ежедневната им градска употреба; струпването и съпоставянето им обаче могат да предизвикат необясним стремеж към тълкувание у зрителя. Тъй като проектът Anima Mundi се фокусира върху природата и начина на функциониране на наблюдението, той е непрестанно променящ се и разширяващ се до безкрай и в синхрон с това винаги е представян под експериментална форма от братята Барта – Мате и Марк, като последният композира приложни и автономни електронни музикални произведения. Емеше Мучи, куратор в Център за съвременна фотография „Роберт Капа“
31.12, Никола Михов

Малко преди Бъдни вечер Никола Михов решава да се влезе в ролята на Дядо Коледа и да раздаде подаръци в хоспис, в който е настанена неговата майка след тежък инсулт. Обитателите , възрастни и почти забравени хора, сякаш са се върнали в детството. Последният пациент, на когото Никола дава подарък е майка му. Кръговратът на живота и спомените намират продължение в неговия проект.
Изложбата съчетава фотография, звук, обекти и семеен архив. Тя е създадена специално за пространството на Къща Хиндлиян в сътрудничество с Райна Тенева, Филип Бояджиев и Християн Бакалов. Проектът „31.12“ е показван в изложбата „Селф-сплейнинг (Триумф на емпатията)“, в рамките на Манифеста 14 – номадско биенале за съвременно изкуство в Прищина, Косово, организирана от Институт за съвременно изкуство – София, както и в изложбата „Долината на смъртта“ в РеБонкърс, Варна с куратор Ралица Герасимова, част от БУНА: Форум за съвременно изкуство.
ПРОГРАМА
„Международни фотографски срещи”
"Социален топос"
Пловдив, 13 - 31 октомври 2023
Откриване на фестивала:
13 октомври 2023 г. петък 18.00 ч
Градска художествена галерия, „ Капана",
ул. „Райко Даскалов“ № 29
Откриване на изложбите и срещи с авторите:
13 октомври 2023 г. петък
18.00 ч – 20.30 ч.
Градска художествена галерия, „ Капана"
Ара Гюлер, Турция
Якоб Ауе Собол, Дания
14 октомври 2023, събота
10.30 – 12.00
ГХГ „Временни изложби“
ул. „Княз Александър I“ №15
Райнер Ридлер, Австрия, 1-ви етаж
Марко Ригамонти,Италия. 2-ри етаж
12.30 ч – 15.00 ч.
Балабанова къща, ул. „Константин Стоилов“ 57, Старинен Пловдив
Мате Барта, Дълбока зала
Владимир Василев, Сводеста зала
17.00 – 18.00 ч.
Къща Хиндлиян, ул. „Артин Гидиков“ 4, Старинен Пловдив
Никола Михов
18.00 – 19.00
Балабанова къща
Музикална композиция на Марк Барта
11.30 – 18.00
Балабанова къща, ул. „Константин Стоилов“ 57, Старинен Пловдив
Платформа ПУК!
Тихомир Стоянов
Росен Кузманов
Никола Михов
Изложба на фотографски книги
15 октомври 2023, неделя
10.30 – 12.00
ГХГ, експозиция „Мексиканска графика“
ул. „Артин Гидиков“ № 11, Старинен Пловдив
Румен Койнов, Бразилия
10.30 – 12.00 ч.
Презентация от музей „Ара Гюлер“ Истанбул
ГХГ, галерия „ Капана", ул. „Райко Даскалов“ № 29
31 октомври 2023, вторник
17.30 – 19.00
ГХГ, галерия „ Капана", ул. „Райко Даскалов“ № 29
Финисаж на фестивала
Представяне на фотокнигата на доц. Никола Лаутлиев „Амаркорд“
с участие на китарен ансамбъл „Академика“ –
художествен ръководител проф. д-р Стела Митева - Динкова
Изложбите се откриват в присъствието на Якоб Ауе Собол и Сара Собол, Райнер Ридлер, Марко Ригамонти, Владимир Василев, Мате и Марк Барта, Томас Опиц – директор на галерия „Тобе“, Чагла Сарач – „Архив и изследователски център Ара Гюлер“, съветник по изкуствата на “Доуш груп”, Туана Пулак и Ясемин Йозюе от Ара Гюлер музей, Никола Михов и Филип Лхамсурен.
Фестивалът се организира от фондация „Пловдивско фотографско средище“ с подкрепата на Община Пловдив, Национален фонд „Култура“, фондация „Зингер-Захариев“ и със съдействието на Генерално консулство на Република Турция в Пловдив, Музей „Ара Гюлер“ и „Архив и изследователски център Ара Гюлер“ Истанбул, Институт „Лист“ –Унгарски културен институт София и галерия „Тобе“ Будапеща, Фактор БГ, Фотосинтезис, „Рамада Уиндам“ Пловдив Тримонциум, Общински институт „Старинен Пловдив“ и Градска художествена галерия.
Заглавна фотография: Якуб Ауе Собол