Изложби на двама Магнум фотографи на Пловдивския фотофестивал

Читателска анкета, 2023
07/09/2023
Симеон Козарев
Schneider Electric – силата в една човешка длан
06/10/2023
Читателска анкета, 2023
07/09/2023
Симеон Козарев
Schneider Electric – силата в една човешка длан
06/10/2023

Изложби на двама Магнум фотографи на Пловдивския фотофестивал

Споделете

Тазгодишното издание на „Международни фотографски срещи“ в Пловдив със заглавие „Социален топос“ се открива на 13 октомври! В залите на Градска художествена галерия и Старинен Пловдив ще бъдат показани осем изложби, които не само трябва да видим, но и да осмислим, за да почувстваме връзките на сложния визуален език на медиума фотография с нашата ежедневна реалност и съвременното изкуство.

„Международни фотографски срещи“ е ежегоден фестивал в Пловдив с 40-годишна история, който се открива винаги втория петък на месец октомври в уикенд, наситен с фотографски събития – изложби, лекции, презентации. Артистичен директор и куратор на „Международни фотографски срещи“ е доц. д-р Никола Лаутлиев

ИЗЛОЖБИ

„Окото на Истанбул“, Ара Гюлер

© Ара Гюлер

Роден в Истанбул, Ара Гюлер започва своята фотографска кариера в градския вестник Yeni Istanbul през 1950 г. Продължава за турския всекидневник Hürriyet, а оттам към международни вестници получавайки световно признание. При срещата си с Анри Картие-Бресон в началото на 60-те Гюлер се присъединява към Magnum Photos и остава близък с мнозина в агенцията до смъртта си на 90-годишна възраст. По време на кариерата си Гюлер снима множество известни художници и политически фигури. И все пак за всички, именно неговите емблематични и на моменти романтични черно-бели снимки на родния му град, неговите жители, улици и докове са считани за най-великото му дело.

„Същият плаж, същото море“, „Дългото сициалианско пътуване“, Марко Ригамонти

© Марко Ригамоти

Изображения като спомени, които се появяват подобно на упорити сенки. Творбите на Марко Ригамонти разкриват как географията на земята е неотделима от разума и нашите емоции. Всяка от неговите фотографии показва фрагмент от пейзаж, който отеква към нас от разстояние, от друго място, което ни гали и донася резонанса от изгубено ехо. Изправени сме пред откритие, среща, забулена от меланхолия (... и ирония), прекосена с времето. Неговите снимки показват, че фотографията не е само момента на снимане: тя всъщност може да се трансформира в прекъсване на хода на времето. Видения, запазени за неопределено време.

„Пристанището на Манау, Румен Койнов

© Румен Койнов

Бразилия е известна като една от страните в света с най-неравномерно разпределение на социалните блага.  Социалните разлики са огромни и това се вижда в съществуващата все още екстремна бедност. Маргинализация, глад, безработица, алкохолни и наркотични зависимости, престъпност, безразборно и неконтролирано замърсяване на околната среда.

Целта на изложбата е да покаже във фотографии живота такъв какъвто е сега в района на пристанището на град Манаус, най-оживеното в Бразилска Амазония, портал и една от последните съществуващи граници на цивилизацията, един жив организъм притежаващ всички черти на съвременното бразилско социално и икономическо състояние.

След първата му изложба “Земя на водите – Образи от Амазония”, показана в Пловдив през 2007, петнадесет години по-късно Румен  е отново тук, в програмата на фестивала. Изложбата е специално подготвена за българската публика по темата “Социален топос”.

„Home sweet home“, Владимир Василев

© Владимир Василев

Международни фотографски срещи имат възможността да представят отново Владимир Василев в програмата СОЦИАЛЕН ТОПОС с непоказвани на българската публика фотографии с изложбата Home sweet home.  Двете серии са творчески резултат от участието на Владимир заедно с 23 фотографи документиращи Франция в продължение на пет години по проекта La France vue d’ici ( Франция погледната отвътре ), иницииран от фестивала за документална фотография ImageSingulières и най-голямата френска независима медияMediapart. През 2023 Владимир Василев е носител на наградата Quinzaine Photographique Nantaise QPN  за серията му „T(h)races

„Fake holidays“, Райнер Ридлер

© Райнер Ридлер

Базирана на поредица започната през 2004 г., изложбата „Fake holidays” изследва човешкия стремеж към щастие, загрижеността на съвременното общество за развлечение в екзотични места – колкото по-чужди и фантастични, толкова по-добре. Райнер Ридлер ни отвежда в сърцето на едно общество на стандартизирано свободно време, където чужди места са изфабрикувани в местни пространства, в които можем да инсценираме собствените си житейски истории. Реплики на най-великите туристически пейзажи в света отхвърлят пространството, времето и реалността, събуждайки чувство за приключение и вкус към екзотиката без пътуване или риск.

“Когато желанията са недостъпни, симулацията превзема свободното ни време и ваканциите ни, оставяме въображението да надделее и с помощта на зле боядисани стени и глупави реквизити се опитваме да се убедим, че сме отнесени в рая за един ден. Йенс Линдворски

„Със и без тебе“, Якоб Ауе Собол

© Jacob Aue Sobol

Якоб Ауе Собол (роден 1976) е датски фотограф. След като учи в Европейския филмов колеж, Якоб  е приет във Фатаморгана, датското училище за документална и художествена фотография през 1998 г. Там той развива уникален, експресивен стил на черно-бяла фотография, който от тогава усъвършенства и доразвива. През 2007 Собол е номиниран член в Magnum Photos и пълноправен член от 2012. Работил е в Източна Гренландия, Гватемала, Токио,  Бангкок, Копенхаген, Америка и Русия.  Десетки монографии и много каталози с негови творби са публикувани и широко изложени, включително в галерия Йоси Мило в Ню Йорк и в галерията Diemar / Noble Photography в Лондон.Живее и работи в Копенхаген. Представлявам е от галерия Йоси Мило в Ню Йорк и галерия Полка в Париж.

“Със и без тебе“ е почит към баща му, който умира, когато той е на 20 години. Отпечатана за 40-ия му рожден ден, едноименната книга съдържа акценти от цялата му работа през последните две десетилетия, която баща му никога не е виждал. За изложбата в Пловдив Якоб добавя фотографии от последните си два проекта Jame’s house и Hunting heart, което я прави една истинска ретроспектива на световно известния автор

„Световна душа“, Мате Барта

© Мате Барта

Новата мултимедийна творба на Мате Барта е „Разследване заради разследването“ или по-скоро „Наблюдение заради наблюдението“. В поредицата си събира урбанистични пространства, гледки, които обикновено остават незабелязани в процеса на ежедневната им градска употреба; струпването и съпоставянето им обаче могат да предизвикат необясним стремеж към тълкувание у зрителя. Тъй като проектът Anima Mundi се фокусира върху природата и начина на функциониране на наблюдението, той е непрестанно променящ се и разширяващ се до безкрай и в синхрон с това винаги е представян под експериментална форма от братята Барта – Мате и Марк, като последният композира приложни и автономни електронни музикални произведения. Емеше Мучи, куратор в Център за съвременна фотография „Роберт Капа“

31.12, Никола Михов

© Никола Михов

Малко преди Бъдни вечер Никола Михов решава да се влезе в ролята на Дядо Коледа и да раздаде подаръци в хоспис, в който е настанена неговата майка след тежък инсулт. Обитателите , възрастни и почти забравени хора, сякаш са се върнали в детството. Последният пациент, на когото Никола дава подарък е майка му. Кръговратът на живота и спомените намират продължение в неговия проект.

Изложбата съчетава фотография, звук, обекти и семеен архив. Тя е създадена специално за пространството на Къща Хиндлиян в сътрудничество с Райна Тенева, Филип Бояджиев и Християн Бакалов. Проектът „31.12“ е показван в изложбата „Селф-сплейнинг (Триумф на емпатията)“, в рамките на Манифеста 14 – номадско биенале за съвременно изкуство в Прищина, Косово, организирана от Институт за съвременно изкуство – София, както и в изложбата „Долината на смъртта“ в РеБонкърс, Варна с куратор Ралица Герасимова, част от БУНА: Форум за съвременно изкуство.

ПРОГРАМА

„Международни фотографски срещи”
"Социален топос" 
Пловдив, 13 - 31 октомври 2023

Откриване на фестивала:

13 октомври 2023 г. петък 18.00 ч

Градска художествена галерия, „ Капана",
ул. „Райко Даскалов“ № 29


Откриване на изложбите и срещи с авторите:

13 октомври 2023 г. петък

18.00 ч – 20.30 ч.
Градска художествена галерия, „ Капана"
Ара Гюлер, Турция
Якоб Ауе Собол, Дания

14 октомври 2023, събота

10.30 – 12.00
ГХГ „Временни изложби“
ул. „Княз Александър I“ №15
Райнер Ридлер, Австрия, 1-ви етаж
Марко Ригамонти,Италия. 2-ри етаж

12.30 ч – 15.00 ч.
Балабанова къща, ул. „Константин Стоилов“ 57, Старинен Пловдив
Мате Барта, Дълбока зала
Владимир Василев, Сводеста зала

17.00 – 18.00 ч.
Къща Хиндлиян, ул. „Артин Гидиков“ 4, Старинен Пловдив
Никола Михов

18.00 – 19.00
Балабанова къща
Музикална композиция на Марк Барта

11.30 – 18.00
Балабанова къща, ул. „Константин Стоилов“ 57, Старинен Пловдив
Платформа ПУК!
Тихомир Стоянов
Росен Кузманов
Никола Михов
Изложба на фотографски книги

15 октомври 2023, неделя

10.30 – 12.00
ГХГ, експозиция „Мексиканска графика“
ул. „Артин Гидиков“ № 11, Старинен Пловдив
Румен Койнов, Бразилия

10.30 – 12.00 ч.
Презентация от музей „Ара Гюлер“ Истанбул
ГХГ, галерия „ Капана", ул. „Райко Даскалов“ № 29

31 октомври 2023, вторник

17.30 – 19.00
ГХГ, галерия „ Капана", ул. „Райко Даскалов“ № 29
Финисаж на фестивала
Представяне на фотокнигата на доц. Никола Лаутлиев „Амаркорд“
с участие на китарен ансамбъл „Академика“ –
художествен ръководител проф. д-р Стела Митева - Динкова


Изложбите се откриват в присъствието на Якоб Ауе Собол и Сара Собол, Райнер Ридлер, Марко Ригамонти, Владимир Василев, Мате и Марк Барта, Томас Опиц – директор на галерия „Тобе“, Чагла Сарач – „Архив и изследователски център Ара Гюлер“, съветник по изкуствата на “Доуш груп”, Туана Пулак и Ясемин Йозюе от Ара Гюлер музей, Никола Михов и Филип Лхамсурен.

Фестивалът се организира от фондация „Пловдивско фотографско средище“ с подкрепата на Община Пловдив, Национален фонд „Култура“, фондация „Зингер-Захариев“ и със съдействието на Генерално консулство на Република Турция в Пловдив, Музей „Ара Гюлер“ и „Архив и изследователски център Ара Гюлер“ Истанбул, Институт „Лист“ –Унгарски културен институт София и галерия „Тобе“ Будапеща, Фактор БГ, Фотосинтезис, „Рамада Уиндам“ Пловдив Тримонциум, Общински институт „Старинен Пловдив“ и Градска художествена галерия.


Заглавна фотография: Якуб Ауе Собол

Изложби на двама Магнум фотографи на Пловдивския фотофестивал
Използваме "бисквитки", за да предоставим по-добро разглеждане на сайта и да анализираме трафика. Използвайки уебсайта, се съгласявате с нашата политика за лични данни и бисквитки.

Вземете 10% отстъпка от първата си поръчка!

Абонирайте се за месечния бюлетин на Нула32 и получавайте препоръки за внимателно подбрани събития и артефакти.

Вижте повече тук.

Marketing

Успешно записване! Благодарим!