Критическа рубрика

кино и литература

10/04/2024

Анатомия на едно падане 

„Анатомия на едно падане“ – най-награждаваният европейски филм от изминалата година прорязва като със скалпел динамиката съпруг – съпруга, както и по-актуалната: успешна жена – […]
21/01/2024

Шофьорска книжка и гъвкаво работно време

Филмът „Уроците на Блага“ е последна част от трилогията на Стефан Командарев, посветена на социалното неравенство, затова и не се отличава със своята тематика, но […]
10/01/2024

Свободата да пишеш за всичко

Макар да можеше да е по-консистентен сборник, съставен предимно от дълги текстове, „За неизбежната случайност“ на Иван Ланджев е дяволито чаровен като среднощен разговор и […]
10/10/2023

Убитият е още жив

15 години по-късно „Дзифт“ продължава да възбужда сетивата ни. Въпреки международното фестивално участие и боксофис успех, немалка част от българската публика дамгосва най-добрия жанров български […]
10/10/2023

Как се творят легенди в „Господьови очи“ на Христо Йотов

Христо Йотов успява да накара всеки възрастен читател да се почувства дете пред модерното си невежество. Събужда желанието да се заровиш някъде дълбоко в миналото […]
03/07/2023

Изкуството да прекаляваш

Игралният дебют на Орлин Милчев спечели наградата на публиката на изминиалия „София филм фест“ и нагрдата „Васил Гендов“ на Съюза на българските филмови дейци, но […]
26/06/2023

Иван Теофилов в писма

Подобни спомени вероятно притежава всеки, който, подобно Теофилов, се гордее със своите 92 г., но писателското умение и поетичната прецизност за извайване на детайлите отличават […]
03/04/2023

Повече от един начин да бъдеш майка

„Майка“ е сериозен завой в правилната посока за Зорница София и допринася за обнадеждаващото разнообразие в българското кино през последните години. „Майка“ е най-добрият филм […]
22/03/2023

25 часа в „Навалица!“

„Нека сме цветът на кокичето сред урагана, наречен живот! Защото, ако не сме него, какво друго бихме могли да бъдем?“ Йордан Д. Радичков е млад […]
10/01/2023

Да хванеш жаба с въдица в „Нямаш място в нашия град“

„Нямаш място в нашия град“ е филм с далеч по-интересна мисия и притежава нюансирана гледна точка, която за всеки разумен човек е очевидна – да […]
10/01/2023

Вещици и мореплаватели в „Хагабула“

„Хагабула“ е демонстрация на стил. Поетични сравнения, кратки, ударни изречения, които подобно бързите движения на опитен боксьор удрят въображението на читателя и го притискат в […]
03/10/2022

Убийствената игра на Мария Бакалова

Основният проблем на „Убийствена игра“ е, че неловко се опитва да жонглира с нескопосан хумор и актуални тийнпроблеми. С изключение на Димитър Маринов („Зелената книга“) […]
25/09/2022

Българска фантастика за края на света

„Атлантически експрес“ е писана в продължение на шест години, което личи в плътността на текста, в обрания прецизен стил и терминологичното богатство, присъщо на жанра, […]
07/07/2022

Виолетовият скорпион на българската музика

Режисьорският дебют на Биляна Кирилова създава богат портрет на Димитър Воев, без да прибягва до патетика и манипулации. В живота ми си „суперстар“, със теб […]
23/06/2022

От тази страна на смъртта

И рече Господ: Не се прави на интересен, за да не излезе на твой гръб „От тази страна на смъртта“ е десета книга за Радослав […]
07/03/2022

А ти знаеш ли изобщо коя е Петя Дубарова?

Под пластмасовата естетика „Петя на моята Петя“ сякаш крие добро сърце, но е трудно да се дестилира художествената му стойност на фона на всички клишета […]
05/03/2022

Завръщане в Пловдив, без никой да ви пита

От друга страна, доколко филми като „Завръщане 2“ помагат на българската киноиндустрия и доколко вредят на здравия разум, е трудно да се определи. Невдъхновено и […]
04/03/2022

Писане в минало време във „Вечерна сватба“ на Иван Станков

„Вечерна сватба“ е компетентно написана книга, но понеже Станков е предпочел да се разходи по улиците на една отминала епоха, вместо да потърси тревогите на […]
05/01/2022

Одисей се спасява

„Жена на вятъра“ от Александър Секулов (ИК „Хермес“) е книга, писана бавно, но и същевременно говореща с чувство за неотложност, сякаш се опитва да предаде […]
05/01/2022

Захвърлени в природата

„Февруари“ на Камен Калев изглежда като истински филм – комплимент, който се появи през последните години в контраст на пластмасовите стрийминг продукции. „Февруари“ на Камен […]
23/09/2021

Пловдив в два нови романа

Градът във „Вечен град“ на Богдан Русев (ИК „Софтпрес”) и „Сбогом, Пловдив, сбогом, Америка“ на Евгений Тодоров (ИК „Хермес“) През пролетта на тази година на […]
22/06/2021

Езикът на записките

За книгата „Записки из губернския град Филипопол (1878 – 1879)“ от Емил Стоицов Воденето на записки невинаги предполага споделяне. Разказвачът в записките е не само […]
31/03/2021

От другата страна на душата

Някои текстове остават незавършени. Никога не остават на едно и също място. Не се успокояват, не се примиряват с финала, със смяната на епохи и […]
09/01/2021

Всичко отначало

За лирическата антология „Сърдечен арест“ на София Несторова „Сърдечен арест“ е може би най-зрялата лирическа автоантология на София Несторова, но малко преди отпечатването на тиража […]
02/10/2020

Традициите на Есенните изложби в Пловдив

63 години след първото им издание Есенните изложби безспорно са една от големите пловдивски традиции. Запазили са се до известна степен като художествен формат, като […]