С прах вместо поглед

50% отстъпка за граждани на Пловдив за One Dance Festival 2024
22/04/2024
Да бъда или не творец в Пловдив?
Да бъда или не творец в Пловдив?
25/04/2024
50% отстъпка за граждани на Пловдив за One Dance Festival 2024
22/04/2024
Да бъда или не творец в Пловдив?
Да бъда или не творец в Пловдив?
25/04/2024

С прах вместо поглед

луничави разкази
Споделете

Един от основополагащите съвети за добро писане е да се показва на читателя само върха на айсберга, но в новия си сборник „Луничави разкази“ Здравка Евтимова упорито иска да ни убеди в противното.


Мнозина у нас уважават Здравка Евтимова, определят я като майстор на краткия разказ. Често търсят книгите ѝ особено ако се зашуми, че е спечелила награда, че е преведена на още един език или че се изучава в САЩ. Около нея витае някаква мистерия. Как е постигнала толкова много въпреки скромното си начало? Хората слушат, говорят, предават нататък новините. Здравка Евтимова изглежда като смирен човек, никой не се захваща с неприятната задача да критикува книгите ѝ. Добри ли са наистина, вълнуват ли ни, какво означава „представител на най-новата българска литература“? 

Последният сборник на Евтимова „Луничави разкази“ излезе съвсем наскоро от „Жанет-45“ и е добър повод за първа среща с тематиката и стила на авторката. Книгата припомня на читателя колко полезно е да обръща внимание на съдържанието. Разкази, именувани като: „Милена Кавгата“, „Иван Иванов“, „О!“, „Малини за радост“ и „Докато чакаме черешите да узреят“ ни връщат към вехтото и традиционно разказване на истории, което „вълнува“ всинца ни още от крехките училищни години. Разкази не само стилистично, но и морално остарели. За някои тук ще е добро място да се откажат, за по-любопитните – нека продължим.

В „Луничави разкази“ Евтимова борави с думи, изчезнали от речника ни, прибягва до образи от малкия провинциален град. Съдбите на героите са тежки – мъже бият жени, обсъждат се аборти, недоимък и социална неправда. Чистотата е стъпкана в калта или си отмъщава с наивно послание. Все теми, на които българското кино „рядко“ обръща внимание (виж „Уроците на Блага“). Героите са буквално това, което авторката ни казва, че са. Ако някой е зъл, ще бъде описан като „проклетник“, „жив дявол“ и т.н. Един от основополагащите съвети за добро писане е да се показва на читателя само върха на айсберга, но Здравка Евтимова упорито иска да ни убеди в противното. 

В първия разказ „Милена Кавгата“ майка недоволства какво момиче си е харесал сина ѝ. Този „айти тиквеник“ е влюбен в Анда, която майка му не одобрява и често обижда, че е дебела. Тогава Анда запява и от гласа ѝ „звезди излитат“. В разказа се срещат полети на въображението като: „Това е работа за хора с нерви, дебели колкото верига на танк. Моите са дебели колкото фабриката, която произвежда веригите на танковете“. Хумористичният опит на Евтимова се задушава от прекомерната употреба на метафори – патологичен елемент до края на сборника. 

„Първо се ражда ножът, не човекът. Ражда се ножът, след него типът, който ще забие същия този нож в гърба на другарчето си“. В разказа „Малини за радост“ Марко опитва да събере дълга на жена, която няма ток, не са ѝ платили, трябва да се грижи за баба си. Той намира златен пръстен под дюшека, който ѝ е подарък от бабата на баба ѝ. Тук са едни от по-успешните образи, с които Евтимова внушава атмосферата на мястото: „Въздухът бе свит като куче от жега“. „Бабата гледа с прах вместо поглед“. Жената обаче копае гроб в градината и скоро разказът преминава в сантиментална притча за доброто във всеки от нас.

„Тънки сметки“ от друга страна започва обещаващо – по-съвременна история за млада двойка, в която мъжът изчислява сметките, дребнав е, иска до стотинката да е ясно кой какво плаща в квартирата. Евтимова не се сдържа и намесва темата за аборта. Мъжът, този проклетник, определя бебето като „проект“, в който няма да участва, то е един непредвиден разход. Отново героят се движи с бясна скорост, подминавайки знаците на добрия вкус, за да бъдем научени, че в живота има повече от материалното богатство. 

В „Стела ще е моето момиче“ героят опитва да защити Стела от мошеника Джаро, който е описан като дангалак със „зурла – лакът широка, врат – от Перник до Каварна дебел“. Боричка се с Джаро, крещи, че ще спаси момичето от злина. Джаро, с гърди, „широки колкото футболно игрище“ го натиска в земята, заплашва го, че ще го заколи. Клише до клише наредени. Ставаме свидетели отново на сблъсъка между деликатната луничава душа и суровата реалност.

Докато човек чете разказите на Здравка Евтимова, може да си зададе въпроса дали някога е пробвала да пише криминални истории в стила на Реймънд Чандлър, тъй като изобилието от сравнения, идиоми, хиперболи и персонификации е действително главозамайващо. Понякога Евтимова си позволява по две избухливи метафори в един абзац, къде заслужени, къде намигващо произволни, вероятно възпитани от дългогодишния ѝ опит в превода на фентъзи литература. Тези бързи щрихи могат да впечатляват с изобилие от хрумки, но в повечето случаи задушават плавния разказ и в никакъв случай не компенсират повърхностните герои и злободневните им проблеми.

Сборникът „Луничави разкази“ има претенцията да ни разкрие непознатия свят на малкия град, но всъщност не ни казва нищо ново и страда от болестта, завладяла родното ни кино – порнография на страданието и патетично нравоучение.

Мартин Касабов
Мартин Касабов
Мартин Касабов работи като книжар и редактор. Пише кратки разкази, публикувани в „Страница“ и „Култура“. Администрира платформата за прожекции на филми „Късо кино във Фарго“. Когато намери време за нова книга или филм, пише рецензии за периодични издания и сайтове с културна насоченост. Дебютната му книга е сборникът с разкази „Когато великани ходеха по земята“ (ИК „Жанет 45“, 2019).
С прах вместо поглед
Използваме "бисквитки", за да предоставим по-добро разглеждане на сайта и да анализираме трафика. Използвайки уебсайта, се съгласявате с нашата политика за лични данни и бисквитки.

Вземете 10% отстъпка от първата си поръчка!

Абонирайте се за месечния бюлетин на Нула32 и получавайте препоръки за внимателно подбрани събития и артефакти.

Вижте повече тук.

Marketing

Успешно записване! Благодарим!