
Изложби на двама Магнум фотографи на Пловдивския фотофестивал
02/10/2023
Защо… Пловдив (не) чете?
10/10/2023Schneider Electric – силата в една човешка длан

Разговаряме със Симеон Козарев, мениджър на Innovation hub-а, докато отвън напредва изграждането на геотермалната система на Умната фабрика. Иновацията ще позволи на компанията да използва земята като естествен климатик, без да ѝ вреди, и вече донесе нова награда на „Schneider Electric“ за инвестиция в устойчиво развитие.
Разкажете ни за пътя си в компанията?
Симеон Козарев: Когато започнах в „Schneider“ през 2019 г., поех ръководството на част от производството, свързано с автоматични прекъсвачи. Четири години извършвах тази дейност. Предната ми длъжност беше сериозна подготовка, която помага на настоящата ми дейност. Работите са тотално различни – едното е ръководене на големи екипи, сложни процеси, постоянно взаимодействие с хора, докато тук е разбиране на проблемите на клиентите и даване на правилни решения, демонстриране на практиката в завода.
Как се озовахте на новата си позиция, имахте ли колебания?
Кандидаствах, а след колаборация с колеги и интервюта на три нива разбрахме, че аз съм най-близко до това, което се търси. Дали съм имал колебание – не. Намирам го като естествен път да развия себе си.
Смятам, че това е едно от сериозните неща, които задържат хората в компанията, а и мен в частност – възможността хората да бъдат себе си на която и да е позиция. Опцията за развитие в тотално различна област е голямата власт и мощ на „Schneider Electric“ – да дава почва хората да израстват и да разбират неща за себе си, които сами не подозират. Ако трябва да съм честен, изпитвам удоволствие от контакта с клиентите. Напълно сигурен съм, че когато човек изпитва удоволствие от работата си, това неизбежно влияе позитивно и на компанията.
Innovation hub-ът е доста нестандартна структура за завода. Разкажете ни повече за него.
Хъбът е място, което среща компетенциите на „Schneider“, натрупания опит досега и нуждите на бизнеса и клиентите ни. Приемаме нашите клиенти и като партньори. Стремим се заедно да борим предизвикателствата, но и да се обучаваме.
Имаме сериозен фокус върху младото поколение и израстването му. Като човек, завършил техническо висше образование, виждам пропуските, пречупени през нуждите на индустрията, и разбирам много добре знанията, необходими на бъдещото поколение, за да бъде то актуално. Имаме вътрешни инициативи, в които е въвлечен хъбът, за да дадем възможност на младите хора да разберат къде могат да се реализират.
Когато бях ученик и студент, да си представя какво ще ми се случи на дадена позиция, беше нещо въображаемо и нереално. Нямаше заводи, в които да видя на практика какво предлага тази професия. Затова често каним групи студенти и ученици, като крайната ни цел е да кажем на тези млади хора: „Не се притеснявайте да бъдете себе си!“.
Тук даваме иновативен поглед върху индустрията, поднесен по достъпен начин за голяма маса хора. Да пипнат, да коментират на живо с експертите. Опитваме се да докараме експертизата на локално ниво.
Намирате решения за проблемите на клиентите, но кой е въпросът, на който вие търсите отговор
Виждаме последствията от климатичните промени ежедневно. Усещаме дългогодишната липса на контрол, т.нар „прогрес“ – безхаберно асфалтиране, използване на ресурси, отделяне на вредни емисии. Основен интерес за мен е грижата за околната среда и дали можем достатъчно бързо да повлияем на мисленето на възможно най-много хора, поне на локално ниво, що се отнася до отношението към планетата.
Получаваме сериозно признание от централите за инициативата за геотермалната енергия. Искаме да покажем, че модерен завод може да използва постоянната температура на земята като естествен климатик, без да ѝ вреди нито пряко, нито косвено. Това е мощ, защо да не го направим? Съоръжението в момента е изградено на 50%.
Това ли е най-големият проект, с който може да се похвалите?
Относно ефективна сграда и оптимално използване на ресурсите, мисля, че да. Това е нещо голямо, но не е единственото. В момента заводът има вентилационно-климатизационна система. Предстои сегментиране на всяка една отделна среда, за да се постигне максимална ефективност. Какво означава това? Да бъде отоплена, охладена и осветена само тази част от сградата, която се използва. Това е предизвикателство за целия бизнес – как да доставим комфорта, да осигурим добър микроклимат, но без да хабим ненужно много енергия за това.
През 2020 г. се похвалихте с 67% автоматизация на процесите и близо 700 души персонал. Какви са числата днес?
Днес автоматизацията е около 73-75%. На всеки три до шест месеца получаваме ново оборудване. Ако автоматизираме ръчен процес, една машина спокойно заменя ръчните операции на около 20 души. Моделираме труда на тези хора, инвестираме в обучение, вдигаме техните компетенции, за да могат те да извършват вече не просто асемблиране, а да поддържат автоматичната машина, да са нещо като нейни собственици.
А колко души сега работят тук?
В момента – около 900 души.
Т.е. хем автоматизирате процеси, хем все повече хора работят тук.
Да, така е, защото имаме разширение. Във всички отдели имаме нужда от хора, които желаят да се развиват. Добиваш експертиза, имаш желание, даваш стойност, получаваш възможност. Даваш ли стойност, ти се развиваш, неизбежно е. Компанията създава организация, която подпомага такива хора.
Работили сте в няколко други компании по-рано. С какво е различна средата в „Schneider Electric“?
Голямата сила на компанията е всячески да дава възможност на хората да намират себе си. Така служителите могат да сменят позиции, за да се проявяват в различни области. Човек може да се окаже изключително компетентен в област, в която дори няма опит.
Може би знаете, че голяма част от ръководните кадри в „Schneider“ са започнали от ниво оператори. Това изгражда изключително сериозна връзка, доверие и приемственост между поколенията. Има ядро, което е изключително силно и се задържа, има сериозна мая в този завод, ако мога така да се изразя, която влияе позитивно върху цялата организация. Ако не сме сплотени, няма как да си свършим работата в динамична среда като тази. Това може да се случи само с хора, които ги е грижа.
Как разбирате мотото на компанията – „LIfe is On“?
Силата на дигитализацията, контрола, мониторинга в една човешка длан. Междувременно и всичко си работи, и си живеем живота.
Заглавна фотография: Симеон Козарев © „Schneider Electric“