Шофьорска книжка и гъвкаво работно време

Харита Асумани
Харита Асумани
19/01/2024
32-та причина
В небитието на тепето
28/01/2024
Харита Асумани
Харита Асумани
19/01/2024
32-та причина
В небитието на тепето
28/01/2024

Шофьорска книжка и гъвкаво работно време

Уроците на Блага
Споделете

Филмът „Уроците на Блага“ е последна част от трилогията на Стефан Командарев, посветена на социалното неравенство, затова и не се отличава със своята тематика, но в сравнение с трудно поносимите „Посоки“ и „В кръг“ успява да ангажира и дори да разсмее публиката, заснет е чудесно, но най-вече – бетониран е около страхотното изпълнение на Ели Скорчева.


„Уроците на Блага“ е най-добрият филм на Стефан Командарев или поне най-добрият от своеобразната му трилогия, посветена на съкрушаващата българска „действителност“, от която предишните заглавия „Посоки“ и „В кръг“ все още се открояват със забележителната си експлоатативна агресия, подобно материалите на Мартин Карбовски. „Блага“, макар на хартия да изглежда като подобен проект, е далеч по-фокусиран и последователен филм, който внушава озадачаващия въпрос дали в крайна сметка Стефан Командарев не е способен да се поучи от грешките си.

Блага (Ели Скорчева) е пенсионирана учителка от Шумен, която дава частни уроци по български език на арменска имигрантка (Розалия Абгарян), докато в останалото време преговаря с управителя на гробището (Стефан Денолюбов) за плоча за наскоро починалия си съпруг (бивш полицай). Блага държи на скъпа мраморна плоча и е готова да заплати 16 000 лв., което са всичките ѝ спестявания, докато изведнъж не получава злополучно телефонно обаждане. Мъж, който твърди, че е полицейски комисар, я убеждава да събере парите и да ги хвърли през терасата, за да заловят евентуални престъпници, които извършват телефонни измами. В паниката си Блага изпълнява нарежданията му, но докато чака, залегнала на терасата си, бавно започва да осъзнава, че е изгубила всичко.

Втората половина на филма проследява опитите ѝ да съдейства на полицията, докато тегли бърз кредит, за да покрие първата вноска за надгробната плоча. Иван Бърнев, в ролята на равнодушен инспектор, убеждава Блага и един пенсиониран полицай (Ивайло Христов), който е пострадал по същия начин, да разкажат пред публика злополучната си съдба. Унизителната реакция и последвалата статия във вестника предизвикват Блага да пусне обява, която да привлече вниманието на измамниците. Постепенно стриктната учителка започва да погазва всичките си принципи. Необходими са ѝ само шофьорска книжка и гъвкаво работно време.

Когато се говори за филмите на Стефан Командарев, неизбежно се говори и за спечелени награди. „Уроците на Блага“ се гордее с две статуетки от Международния филмов фестивал в Карлови Вари. Друг успех е Голямата награда на журито от Международния филмов фестивал в Рим, както и това, че филмът е българското предложение за наградите „Оскар“. Родната публика отдавна е опознала схемата на режисьори, които жънат успех по фестивали в чужбина, и съвсем справедливо е скептична, че спечелен приз е гаранция за добър филм. Патетичното мрънкане, липсата на хумор и изкарването на България като зоологическа градина със сигурност не помагат за доброто настроение, а още по-малко за добрата драматургия.

Нека неподготвеният зрител не се заблуждава, „Уроците на Блага“ се движи в същото платно на социален реализъм и битова драма, в което животът у нас се изобразява като отвратителен и непоносим, а българите – като жертви на Прехода. Филмът е последна част от своеобразната трилогия на Командарев, посветена на социалното неравенство, затова и не се отличава със своята тематика, но в сравнение с трудно поносимите „Посоки“ и „В кръг“ успява да ангажира и дори да разсмее публиката, заснет е чудесно, но най-вече – бетониран е около страхотното изпълнение на Ели Скорчева.

По време на дискусията след филма Командарев доволно спомена израз, който е прочел в позитивна рецензия от западна медия. В нея определят „Блага“ като „социален трилър“, което наистина е ключово за разбирането му. Всеки знае, че филмът е социален, но трилър? Жанровият елемент произлиза от активната роля на Блага във втората половина, от съспенса около нейните престъпления. Тя отказва да е безгласна буква и взима нещата в свои ръце – мощен двигател за драма, която да прикове вниманието на публиката. Нещо, което напълно липсваше в предишните два филма от трилогията. Шокиращият финал допълнително гарантира разговорът и споровете да продължат и след излизането от киносалона.

Фокусът върху Блага и въздействащото изпълнение на Скорчева е актив, но това не е оправдание поддържащите персонажи в някакъв момент да изчезнат от филма. Героят на Ивайло Христов получава две-три сцени, но връзката му с Блага е предпоставка за далеч по-интересна интимност между двамата, която е напълно изоставена. Същото важи и за полицаите, чието отсъствие можем да оправдаем донякъде с липсата на грижа от страна на институциите, но актьори като Иван Бърнев и Асен Блатечки създават очаквания за развитие, което така и не се случва.

Друг основен проблем е баснословната сума, която Блага държи да намери за надгробната плоча. Героинята на Скорчева е прекалено рационална, за да си представим, че би прибягнала към престъпления, вместо да се примири с по-евтин вариант. Желанието ѝ не е от първа необходимост и въпросните 16 000 лв. звучат като прищявка. Сценаристът Симеон Венциславов се е озовал в капана да създава изкуствено голям залог, който да мотивира действието, но престъпвайки границата на рационалното, е навлязъл в сферата на несъстоятелното.

В крайна сметка, ако Блага беше кино критик, вероятно щеше да оцени филма със среден 3, но тъй като авторът на този текст е по-благоразположен, му пише добър 4.

Мартин Касабов
Мартин Касабов
Мартин Касабов работи като книжар и редактор. Пише кратки разкази, публикувани в „Страница“ и „Култура“. Администрира платформата за прожекции на филми „Късо кино във Фарго“. Когато намери време за нова книга или филм, пише рецензии за периодични издания и сайтове с културна насоченост. Дебютната му книга е сборникът с разкази „Когато великани ходеха по земята“ (ИК „Жанет 45“, 2019).
Шофьорска книжка и гъвкаво работно време
Използваме "бисквитки", за да предоставим по-добро разглеждане на сайта и да анализираме трафика. Използвайки уебсайта, се съгласявате с нашата политика за лични данни и бисквитки.

Вземете 10% отстъпка от първата си поръчка!

Абонирайте се за месечния бюлетин на Нула32 и получавайте препоръки за внимателно подбрани събития и артефакти.

Вижте повече тук.

Marketing

Успешно записване! Благодарим!