Спорадичният убиец от Котка и мишка във филма „Ретроспект“

32-та причина
Мрънкане против рекламата
20/06/2024
Антония Аврамова
Антония Аврамова
24/06/2024
32-та причина
Мрънкане против рекламата
20/06/2024
Антония Аврамова
Антония Аврамова
24/06/2024

Спорадичният убиец от Котка и мишка във филма „Ретроспект“

ретроспект
Споделете

Във филма „Ретроспект“ на Стивън Люис Симпсън се открива частица от заряда на онези продукции, които са толкова нескопосано скалъпени, че в един момент недъзите им започват да се превръщат в качества.


Има добри филми, има и лоши филми, а има и филми като „Ретроспект“ на Стивън Люис Симпсън, които предизвикват недоумение, защото не подлежат на категоризация. Студентски филм? Комедия? Трилър? Каква е историята, как трябва да се чувствам, докато го гледам? Това са част от въпросите, които ще занимават зрителите, докато гледат новата творба на Симпсън, познат тук като „режисьорът, който избра Пловдив пред Холивуд“. „Ретроспект“ в никакъв случай не е добър филм и авторът на този текст няма как да го препоръча чистосърдечно, но от друга страна, в него се открива частица от заряда на онези продукции, които са толкова нескопосано скалъпени, че в един момент недъзите им започват да се превръщат в качества.

Историята започва с възрастния Стоян (Симеон Алексиев), който шпионира съседа си британец Рик (Стивън Люис Симпсън) за развлечение, тъй като не може да отвикне да следи хора от времето, когато е работил за Държавна сигурност. На пръв поглед Рик води нормален живот – посещава заведението Котка и мишка и предлага къщата си за каучсърфинг, но Стоян е убеден, че чужденецът е отговорен за изчезването на млада филипинка, която влиза в дома му, но така и не го напуска. Нещата се заплитат, когато Рик започва връзка с внучката на Стоян Деси (Керана), докато противоречивото минало на бившия агент постепенно излиза наяве.

Няма да е голямо разкритие, ако веднага уточним, че Рик в действителност е убиец, защото филмът не се опитва да ангажира зрителя с изграждане на съспенс, макар от първия кадър да си позволява препратка към „Таен прозорец“ на Хичкок. Дългият обектив и убийството от другата страна на улицата са маркери в каква посока опитва да се движи Симпсън, но режисьорът бързо се отклонява. Освен отсъствието на съспенс около главния виновник, темата за воайорския подтик не е развита добре. Зрителят не е ангажиран да разнищи мистерията, защото мистерията отсъства. Рик убива хора, докато публиката става свидетел на глуповатите му прийоми да прикрие следите си.

Ако името на Симпсън ви се струва прекомерно употребено в този текст, то трябва да изчакате до края на филма, за да видите изключителния му подвиг: режисьор, сценарист, продуцент, оператор, монтажист и разбира се, актьор. Подобно на своя учител Роджър Корман, който ни напусна съвсем скоро, Симпсън се опитва да прави филми с подръчни средства и малък бюджет, което заслужава уважение, но неизбежно крие фатални рискове.

Един от тях е, че режисьорът сценарист си е написал главна роля. Героят му не е мистериозният чужденец, чиито мотиви се опитваме да разгадаем, напротив, той е бъбрив психопат, който от време на време дори изглежда като свестен човек – защитава жени в бара или спасява някого от пожар. Всичко това обърква. Трябва ли да съчувстваме на Рик? Според Симпсън има нещо повече в сърцевината на този герой, който едва ли не е разкъсан между светлината и мрака в себе си. В разрез с това е поредицата от нелепи убийства, които често са продиктувани от краткосрочно раздразнение. Рик дори не е сериен убиец, той е спорадичен убиец от Котка и мишка, който се вбесява, ако някоя гостенка откаже разходка в Капана.

Както може да се очаква от филми, в които един човек се е захванал с всички ключови роли, нещата не стоят добре и от техническа гледна точка. В повечето сцени в барове и заведения звукът е записван допълнително и се разминава с картината като в италианска продукция от 1970-те. Телевизионното осветление, изкуственият диалог и статичните позиции на камерата създават от интериорните сцени усещане за беден и претупан снимачен график (особено фрапираща е тази между Деси и майка ѝ). Но тогава идва вълшебният момент, когато става ясно с какъв филм си има работа публиката. Тогава започват да се материализират детайлите, които имат потенциала да превърнат гледането в истинско удоволствие.

Пластмасовият пистолет на злодея, репликата на сводника: „Money бе, малоумник“, лакираната маса, избутана до стена, която трябва да представлява полицейска стая за разпит, зеленият екран на гробището, внезапните гневни изблици на Рик и най-вече финалната сцена, в която, загърнат с няколко шала, героят пали дървени съчки в метална кофа. В тези магически мигове „Ретроспект“ е толкова близо до публиката си, че всеки в залата е готов да си каже: „Знаеш ли какво, аз също мога да правя филми“. И в това има нещо освобождаващо. С правилната настройка „Ретроспект“ може да бъде чудесно преживяване, подобно на B-movie, макар това да не извинява амбициозното му времетраене от 130 минути.

Другият голям плюс на филма е неговата жанрова основа, която го отличава от поредната социална драма и му помага да бъде, ако не забавен, то поне игрив. Дали Симпсън е вложил самоирония, или не, няма значение, както и дали присъстват изобщо някакви обективни качества, които свързваме със седмото изкуство. Ако повечето зрители излязат усмихнати, ако си разказват куриозните сцени, разпознали са места от родния си град и дори се вдъхновят да снимат свой собствен филм, „Ретроспект“ е свършил работата си добре.

Мартин Касабов
Мартин Касабов
Мартин Касабов работи като книжар и редактор. Пише кратки разкази, публикувани в „Страница“ и „Култура“. Администрира платформата за прожекции на филми „Късо кино във Фарго“. Когато намери време за нова книга или филм, пише рецензии за периодични издания и сайтове с културна насоченост. Дебютната му книга е сборникът с разкази „Когато великани ходеха по земята“ (ИК „Жанет 45“, 2019).
Спорадичният убиец от Котка и мишка във филма „Ретроспект“
Използваме "бисквитки", за да предоставим по-добро разглеждане на сайта и да анализираме трафика. Използвайки уебсайта, се съгласявате с нашата политика за лични данни и бисквитки.

Вземете 10% отстъпка от първата си поръчка!

Абонирайте се за месечния бюлетин на Нула32 и получавайте препоръки за внимателно подбрани събития и артефакти.

Вижте повече тук.

Marketing

Успешно записване! Благодарим!