Вечерна сватба
Писане в минало време във „Вечерна сватба“ на Иван Станков
17/03/2022
Постоянна експозиция „Енчо Пиронков“
Безкрайният разговор на (с) Енчо Пиронков
18/03/2022

Завръщане в Пловдив, без никой да ви пита

Завръщане 2

От друга страна, доколко филми като „Завръщане 2“ помагат на българската киноиндустрия и доколко вредят на здравия разум, е трудно да се определи.

Невдъхновено и предвидимо е да се мрази, подиграва, съсипва от критики филмът „Завръщане 2“. Схемата, която Ники Илиев и компания прилагат, досега би трябвало да е добре позната. Скъпи коли, рекламно позициониране, улички в Капана, кадри от тепето, дронове, рекламно позициониране, плочките на Ники Илиев, шегите на Сашо Кадиев, рекламно позициониране, песните на Орлин Павлов, рекламно позициониране… И така докато ви прилошее. С единствената разлика, че този път момчетата са толкова остроумни, че иронизират себе си, за да не ги съдите строго.

В непоисканото продължение героите помагат на Башар Рахал да довърши филма за преживяната от тях драма, разказана в първата част. В сюжета са хвърлени украинка, от която жените се късат от ревност, частен плаж, бивша съпруга, бременна дъщеря и още глупотевини, които да генерират конфликти, през които групата неудачници да се препъва до щастливия завършек. Разбира се, нещата постепенно ескалират, а нивата на метатекстуалност и ирония гротескно се доближават до съвременна комиксова продукция.

На „Завръщане 2“, както и на Ники Илиев в частност, е почти невъзможно да се ядосаш. Има нещо достатъчно наивно и глупаво в цялото начинание, за да му се прости, подобно на детска игра в пясъчник. От друга страна, доколко тези филми помагат на българската киноиндустрия и доколко вредят на здравия разум, е трудно да се определи. Факт е, че съществуват, и публиката, която ги чака с нетърпение, едва ли някога остава разочарована. На останалите, които подозират, че режисьорът е претърпял мозъчна травма, за да заснеме и монтира филма си така, трябва да е пределно ясно да отбягват на всяка цена продължението на „Завръщане“, за да не се създава излишно напрежение в и без това разединената ни нация.


Още от критическата рубрика на Нула32:

А ти знаеш ли изобщо коя е Петя Дубарова?

От другата страна на душата

Езикът на записките


Критическата рубрика на списание Нула32 се осъществява с подкрепата на Национален фонд „Култура“

Заглавна фотография: Кадър от филма „Завръщане 2“

Мартин Касабов
Мартин Касабов
Мартин Касабов работи като книжар и редактор. Пише кратки разкази, публикувани в „Страница“ и „Култура“. Администрира платформата за прожекции на филми „Късо кино във Фарго“. Когато намери време за нова книга или филм, пише рецензии за периодични издания и сайтове с културна насоченост. Дебютната му книга е сборникът с разкази „Когато великани ходеха по земята“ (ИК „Жанет 45“, 2019).